Let op: Rijkswaterstaat werkt aan de wegen rondom de Biesbosch. Dit kan tot vertragingen leiden. Je kunt het beste de reistijd checken via Google Maps en kijk voor de meest actuele situatie op de website van Rijkswaterstaat.

Bezoekerscentrum Biesboschmuseum

VraagEiland

Veelgestelde vragen en contact

Antwoorden op vragen die bezoekers ons vaak stellen.

Veel gestelde vragen

Over het museum

• Kan ik contant betalen?

Ja, maar we hebben liever dat je per pin of telefoon betaalt.

• Is het museum toegankelijk voor iemand in een rolstoel?

Ja, het museum is voor mensen in een rolstoel goed toegankelijk. Ook heeft één van onze rondvaartboten een rolstoellift.

• Wat stelt het grote rode kunstwerk op het eiland voor?

Dit werk is door de kunstenaar alaa minawi in 2020 gemaakt. Alaa is een Palestijnse-Libanese kunstenaar die in Nederland woont. Het werk heet ‘Waiting for it to end’ en symboliseert het wachten op het einde van de Tweede Wereldoorlog.

• Mag mijn hond mee in het museum?

Het is niet toegestaan om met je hond in het museum te komen. De hond mag ook niet mee op de fluisterboot. In de vrij toegankelijke gebieden in Nationaal Park de Biesbosch mag je van Staatsbosbeheer je hond (aangelijnd) meenemen. De hond mag wel mee op ons terras.

• Kan ik bij jullie ook een souvenir kopen?

In onze vrij toegankelijke museumwinkel verkopen wij souvenirs, ansichtkaarten en boeken over de Biesbosch.

• Ik wil graag informatie hebben over het gebied, is dat mogelijk?

Je kunt in het gratis toegankelijke bezoekerscentrum terecht voor informatie en folders. Onze medewerkers zullen je zo goed mogelijk helpen.

• Mag ik een boek lenen uit jullie bibliotheek?

Helaas niet. Onze verzameling boeken behoort tot onze collectie en daar zijn we erg zuinig op. Wel mag je boeken of rapporten inzien. Maak hiervoor wel een afspraak met onze conservator. Hij is aanwezig op woensdagochtend.

Fietsen en parkeren

• Waarom zijn er geen afvalbakken op de parkeerplaats?

Omdat de parkeerplaats van de gemeente is en er geen mogelijkheid is voor hen deze te legen. Op het museumterrein staan afvalbakken voor klein afval. Hier kun je gebruik van maken.

• Is parkeren gratis?

Ja. Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen ontvangen hebben wij een grote parkeerplaats voor de deur. Wil je er wel voor zorgen netjes in één vak te parkeren?

• Mag ik met mijn camper overnachten op het parkeerterrein?

Nee, de parkeerplaats is van de gemeente en die staat dit niet toe.

• Mijn fiets heeft een lekke band, kan ik bij jullie hulp krijgen?

Ja, wij laten je niet naar huis lopen. Zelfs als je het museum niet bezoekt.

• Kan ik mijn elektrische fiets bij jullie opladen?

Jazeker, op de parkeerplaats staat een oplaadpaal. Je mag hier gratis gebruik van maken.

• Waar kan ik mijn fiets stallen?

Op het Museumeiland hebben wij naast de parkeerplaats een ruimte waar je jouw fiets kan stallen. Let op, zet hem goed op slot! Je bent hier zelf voor verantwoordelijk.

Over varen

• Hoe laat moet ik aanwezig zijn als ik een vaartocht heb geboekt?

Als je met een vaartocht meegaat, zorg dan dat je een kwartier van tevoren aanwezig bent.

• Kan ik alleen een vaartocht komen maken, zonder museumbezoek?

Natuurlijk kan dat – maar dat zouden we wél zonde vinden. Bij een rondvaart krijg je het museumbezoek er namelijk gratis bij. Maar: het mag natuurlijk wel.

• Mag ik mijn hond meenemen op de fluisterboot?

Neen, dit is niet toegestaan. Honden zijn ook op de fluisterboot niet welkom.

Stond jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op: